21 maart 2022, dag 1

22 maart 2022 - Tarnów, Polen

Tekst van de dag:

Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten.

Jesaja 55:8‭-‬9 HSV

Psalm 27:5

Mijn hart zegt mij, o Heer, van Uwentwegen:

"Zoek door gebeên met ernst Mijn aangezicht",

Dat wil, dat zal ik doen; ik zoek den zegen

Alleen bij U, o bron, van troost en licht!

Verberg toch niet Uw oog van mij, o HEER!

Ik ben Uw knecht, zie niet in toorne neer.

Gij waart mijn hulp in al mijn zielsverdriet.

O God mijns heils, begeef, verlaat mij niet.

Vannacht 12 uur was het dan zover. Ik werd opgehaald door mijn ouders en afgezet bij Ger.Gem. Gouda, van waar we vertrokken. Gesterkt door de voorbede die gedaan was in de verschillende kerkelijke gemeentes, en de avond preek bij ons in de Ger.Gem. van Berkenwoude door ds. Schreuder over Mattheus 8 (storm op zee), gingen we op reis. Uitgezwaaid door familie en huilende kids om kwart voor 1. Henk tuuterde nog keihard met de vrachtwagen door stil Gouda, wat een gek😏😄. We konden goed doorrijden. Om de 2 uur werd er in de bus gewisseld en om de 4,5 uur wisselden ze in de vrachtwagen. Om 09.00uur stopten we in Michendorf voor een warme koffie en een broodje. Michendorf ligt ongeveer ter hoogte van Berlijn, bijna op de helft van de rit. De sfeer zit er goed in, er word over en weer door de porto's gekletst en er ontstaat een fijne en broederlijke band in de groep. Ook vanuit thuisfront, vrienden, collega's, familie en kerk ontvangen we veel support in de vorm van appjes en kaartjes.

Net over de grens van Polen word William wakker. Als ik hem vertel dat we net over de grens zijn is het eerste wat hij zegt, met een slaperig hoofd en een halve armzwaai, "Dobry" (spreekt uit als dobre en betekent 'goed' in het Pools. Hoewel ik denk dat het bij Wil zoiets als móge betekende, kan die ook niks aan doen. 🤷🏼‍♀️ Waarschijnlijk het eerste waar die aan dacht, sorry As.😄)

In Polen dachten we dat we een vignet nodig hadden. We hebben stad en land afgezocht en werden van het kastje naar de muur gestuurd, totdat er 1 achter kwam dat we ons online moesten registreren via e-toll. Dat systeem is volledig in het Pools en niemand snapt het. We hopen maar dat onze rode kruis stickers opgevallen zijn, want het schijnt dat je dan gratis over de tolwegen mag. Rond 18.00uur waren we het allemaal wel zat aan het worden. We gingen op zoek naar een hotel + restaurant en landen rond een uur of 20.00 bij de MC Donalds in het stadje Tarnow. Daar hebben we via een vriend van Hans (die het er overigens niet mee eens was dat we bij de Mac aten en zich had verheugd champignonsaus met een lekker stukje vlees) een hotel geboekt, waar we rond 21.00uur incheckten. Daar is nog wat nageborreld op de hotelkamer van Henk en Hans, waarna we allemaal onze eigen kamer en bed opzochten. Iedereen was moe maar wel voldaan van deze eerste dag.

Via deze weg willen we jullie ook ontzettend bedanken voor het medeleven en de donaties die we allemaal hebben gekregen. We zijn ontzettend dankbaar, maar hebben jullie nog steeds nodig. Willen jullie bidden voor ons en de mensen die we gaan helpen? Want alleen God kan daar tenslotte, wellicht door mensenhanden, echte hulp verlenen.

Dankjewel.